(Ne)kúp to

„ Iba jedna pätina ľudstva spotrebuje viac ako štyri pätiny svetových zdrojov – my, Slováci, patríme práve k nim.“

Pre dnešnú dobu je charakteristický „konzumný“ spôsob života. Vlastniť čo najväčšie množstvo materiálnych statkov sa stalo mierou životného šťastia jednotlivcov. Mať toho čo najviac je základom  pocitu šťastia, spokojnosti, spoločenského postavenia. Tento pocit ženie človeka stále k väčšej usilovnosti zväčšovať svoj majetok a uspokojovaniu svojich túžob – NAKUPOVANIU. Tento proces nikdy nekončí, pretože človek je tvor, ktorý nikdy nebude spokojný s tým čo má a stále bude pokračovať… nakupovať, nakupovať, nakupovať…. Nezáleží nám na ničom a ani nechceme vedieť aká je skutočná cena našich činov, že to čo nakupujem, ovplyvňuje život ľudí po celom svete a naopak. Nikdy nás nezaujíma čo je na počiatku výrobku, ktorý kupujeme. Nezaujímajú nás pestovatelia alebo výrobcovia, ktorí možno žijú v biede a musia pracovať za nízku mzdu v neľudských podmienkach. Akú cestu teda prejde výrobok kým sa dostane ku svojmu spotrebiteľovi?

Práve táto problematika sa stala hlavnou témou projektu (Ne)kúp to!, prebiehajúcej na našej škole, Gymnáziu Mateja Hrebendu v Hnúšti. Projekt bol financovaný zo zdrojov Európskej únie ako súčasť Národného projektu KomPrax – Kompetencie pre prax realizovaný Slovenským inštitútom mládeže Iuventa. Študenti mohli počas aktivít venovaných tejto problematike zažiť na vlastnej koži ako funguje výroba a skutočný obchod vo svete. Počas aktivity Bavlna-bavlnené tričko (študenti 1.A) sa študenti zoznámili zo životom pestovateľov bavlny a s cestou, ktorú tričko prekoná kým dorazí ku svojmu konečnému spotrebiteľovi. V aktivite Globálne raňajky ( 6.A, 1.B) si študenti vyskúšali pocit chudoby a nerovnosti národov a štátov vo svete, kde ešte stále existujú dva existenčné rozdiely- chudoba a bohatstvo.  Aktivita Džíny z Číny (3.B) priblížila študentom cestu, ktorú prekonajú džíny od svojej výroby až po pulty v obchode. Na vlastnej koži si mohli vyskúšať pocit nespravodlivého prerozdeľovania ceny, ktorú za svoju prácu dostanú výrobcovia, skupujúci, prepravcovia, maloobchod, veľkoobchod. Súčasťou projektu bola aj návšteva výstavky Svet v nákupnom košíku (6.A, 2.B).

Týmito aktivitami sa snažíme vzbudiť u študentov záujem o život okolo nich a naučiť ich kráčať po našej Zemi s otvorenými očami a pochopiť zmysel slov: Ak chceme zmeniť svet, najprv musíme zmeniť seba.

Mgr. Zlata Vinclavová

 

 

 

 

This entry was posted in Nezaradené. Bookmark the permalink.

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Google photo

Na komentovanie používate váš Google účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s